Voor die uitgeknipte 2.060.400 punten zijn door koffiebrander Douwe Egberts vorige week 3400 pakken voorgemalen koffie aangeleverd. „Dat zijn aantallen waar we iets moois mee kunnen doen”, meldt Wim Sprakel van de Voedselbank Enschede Haaksbergen.
In december vorig jaar namen de Lionsclubs Haaksbergen en Enschede weer het initiatief voor de punteninzameling in samenwerking met Douwe Egberts. De serviceclubs plaatsten bij verkooppunten als supermarkten en andere winkels tientallen inzamelboxen waar klanten koffiepunten konden doneren. Daar is massaal gehoor aan gegeven.
Sprakel is voor de Voedselbanken Enschede Haaksbergen belast met ‘voedselwerving’ en hoort de verhalen zodoende vanuit het veld. „Mensen vertellen dat ze keukenkastjes, lades en bewaardozen op de kop hebben gezet om hun gespaarde DE-punten in te leveren. Dat heeft het waanzinnige aantal van meer dan twee miljoen punten opgeleverd.”
Koffie is schaars
Sprakel zegt zeer verguld te zijn met dit initiatief van de Lions. „Koffie is immers een duur product en voor de voedselbank een schaars artikel. Dankzij de opbrengst van dit jaar zijn we in staat om met enige regelmaat een pak koffie aan de weekpakketten voor onze cliënten toe te voegen.”
Voorzitter Harrie Maathuis van de Haaksbergse Lions-tak roept opnieuw op om vooral DE-waardepunten te blijven sparen. „Want volgend jaar houden we samen met onze Enschedese Lions-vrienden opnieuw een koffiepuntenactie.”
Zorgen
De zorgen voor het vullen van de wekelijkse pakketten nemen bij voedselbanken in heel het land overigens toe. Ook in Enschede en Haaksbergen is de schaarste voelbaar, mede doordat supermarkten en bakkers hun versproducten tegen antiverspillingsprijzen aanbieden.
Sprakel: „Supermarkten hebben hun eigen programma om verspilling tegen te gaan. Er waren tijden dat we elke dag bij de supermarkt versproducten konden ophalen. Dat is nu hooguit één keer per week.” Het is niet zo dat ze helemaal niks doen, zegt Sprakel. „Recentelijk is 20.000 euro gedoneerd uit donatieacties aan de kassa en daarmee kunnen we zelf de ontbrekende inhoud voor de weekpakketten aankopen.”
Stijgende kosten
Telde de voedselbank in september nog 280 cliënten, dat zijn er nu rond de 500. Sprakel is er niet gerust op. „De laagste inkomens redden het nu al niet meer met de stijgende kosten voor levensonderhoud. En dan komen er binnenkort veel afrekeningen van energienota’s op mensen af. Dan zijn het niet alleen de laagste inkomens meer die het niet trekken. Het succes van de koffiepunten is heel mooi en daarmee toont de samenleving betrokkenheid. Tegelijkertijd is het een schrijnende ontwikkeling dat het aantal cliënten de afgelopen maanden zo sterk is toegenomen.”