Artikel in Lionsblad

Duofietsen rijden langs vijftig bezienswaardigheden

Zonneschijn, een beetje vrije tijd en een doodgewone fiets. Het zijn de ingrediënten van een heerlijk ontspannen dag of een klein uurtje energie opdoen.

En om fietsen nog eens extra te stimuleren werd door de gemeente Enschede in 2020 het initiatief “Enschede Fietsstad” genomen.

Maar zomaar even op de fiets stappen is niet voor iedereen weggelegd. Reden voor Lions Club Enschede om in actie te komen voor mensen die er vaak maar moeilijk op uit kunnen gaan.

Jan Mulder, initiatiefnemer en lid van Lions Club Enschede, legt uit: “Met onze project commissie bedachten we een actie om in het kader van “Enschede Fietsstad” duofietsen beschikbaar te stellen voor bewoners van twee zorginstellingen in Enschede, Bruggerbosch en Liberein. Daarnaast wilden we er ook een voor cliënten van revalidatie centrum Het Roessingh.” Het zijn speciaal gemaakte elektrische fietsen, waarmee mensen met een begeleider de weg op kunnen.

Dat kan ook als bewoners zelf maar moeilijk fietsen kunnen, en het gaat volledig Corona veilig doordat er ook een doorzichtig scherm in het midden is geplaatst.

Twee van deze fietsen zijn gefinancierd door een actie met sponsoren: De Lions bedachten een handig blikje waarin kaartjes zitten die je leiden langs 50 bijzondere plekken en bezienswaardigheden in Enschede. De kaartjes geven informatie maar hebben ook een QR-code, die je met je telefoon gebruiken kunt. Scan je de code, dan kom je op de speciale website met meer informatie en kun je automatisch naar de plek van bestemming navigeren.

Door 4000 blikjes te verkopen voor 5 euro per stuk konden twee duofietsen worden gefinancierd. De derde duo-fiets werd mogelijk door sponsoring van de Ten Cate Human Help Foundation, die deze zomer ook bij de overhandiging van de fietsen aanwezig was.

Een wel heel speciaal moment was de overhandiging van de derde duofiets, door niemand minder dan de Fietsburgemeester van Enschede en oud-wielrenner: Hennie Kuiper.

Inmiddels zijn we in het najaar van 2020 aangekomen en kijkt Jan Mulder met voldoening terug op de geslaagde actie. Het mooiste vindt hij het blijvende karakter: “Elke keer als je zo’n duofiets tegenkomt realiseer je je dat er weer iemand is die er van geniet.

Dat is toch wel het allermooiste geschenk.”