Alexander Mulder in actie. Bij het concert op 9 maart is Karin Hertsenberg soliste. Foto:

Oliebollen bij Lions Club

Algemeen

Ze hadden zich 10.000 oliebollen en appelbeignets tot doel gesteld, het werden er uiteindelijk bijna 7.000. Teleurgesteld is Alexander Mulder van de oliebollencommissie van de Lions Club Enschede echter geenszins. “Er is volop gedoneerd.’’

Enschede – De oliebollenactie volgde vijftien jaar geleden het houthakken op. En het is succesvol. Een ‘dikke 5.000 euro’ heeft de actie opgeleverd. “En dat zonder de donaties’’, vertelt Alexander Mulder. ‘’ We hebben veel donaties gekregen, veel meer dan voorgaande jaren. Er is volop gedoneerd en dat is eigenlijk nog beter. We zijn er heel blij mee.’’

De opbrengst van de oliebollenactie gaat naar het jaarlijkse voorjaarsconcert voor (eenzame) bejaarden en mindervaliden in de aula van scholengemeenschap Zuid op 9 maart. “Speciaal voor hen die normaal gesproken niet in de gelegenheid zijn zich zonder (medische) begeleiding buiten een verzorgingshuis te begeven. Gedurende de jaren is het bezoekersaantal van dit concert geleidelijk gestegen naar 400 bij de laatste editie. Het evenement vergt een serieuze organisatie en de kosten van het evenement wordt volledig gedragen door de Lions Club Enschede. Het succes van de oliebollenactie is dan ook ieder jaar een voorwaarde om het voorjaarsconcert te kunnen laten plaats vinden”, aldus Mulder.

Het bedrijfsleven is een belangrijke klantengroep voor de Lions omdat het hier veelal om grote aantallen gaat. Het aantal bezorgdagen werd uitgebreid van twee naar vijf om meer klanten te trekken en om flexibel te zijn naar bedrijven die in de eerste dagen na de kerst nog geopend waren. Mulder: “Daarnaast hebben we ons actief gericht op directies van de verzorgingstehuizen in Enschede waar veelal ook de bezoekers van het concert wonen. Ook al onze leden hebben we aangespoord hun netwerk in de directe privéomgeving actief te benaderen. Mensen die geen fan zijn van oliebollen en bedrijven die gesloten waren maar toch het project wilden ondersteunen, werd de gelegenheid geboden om geld te doneren.’’ Mulder spreekt met trots over de leden die actief de straat zijn opgegaan om bestellingen binnen te halen. “Dit heeft ertoe geleid dat er niet alleen 7.000 oliebollen en appelbeignets zijn verkocht, maar dat de Lions Club ook een ongekend aantal donaties en toezeggingen voor donaties heeft ontvangen van particulieren en bedrijven. Volgend jaar is er absoluut weer een oliebollenactie. We zijn al met de voorbereidingen begonnen.’’ Het concertthema is ‘Fabels’, zoals Peter en de Wolf, Carnival des Animeaux, Rapunzel en The Lion King.